1. Temat: Tangramowe bajanie
2. Autorzy
3. Założenia projektu: Geometria jest najstarszym działem matematyki, a nauczanie jej budzi wiele kontrowersji dlatego projekt niniejszy ma za zadanie kształtowanie pojęć geometrycznych i rozwijaniem wyobraźni geometrycznej uczniów szkoły podstawowej.
Temat jest zgodny z „Podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów”. Projekt zakłada rozwijanie i wspieranie zdolności matematycznych i twórczych. Przede wszystkim ukierunkowany jest na myślenie konwergencyjne i dywergencyjne. Proponuję ćwiczenia praktyczne ułatwiające rozpoznawanie figur płaskich i umożliwiające tworzenie nowych, własnych, bardziej złożonych na bazie poznanych wcześniej.
4. Cel ogólny: Rozwijanie uzdolnień matematycznych ucznia zdolnego w kontekście myślenia dywerencyjnego w klasach 0-VI szkoły podstawowej.
5. Cele szczegółowe:
-kształtowanie zdolności dostrzegania związków i zależności przestrzennych,
-kształtowanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
-rozwijanie pamięci, wyobraźni, myślenia abstrakcyjnego,
-rozwiązywanie problemów w sposób twórczy,
-planowanie, organizowanie i ocenianie własnej pracy.
6. Sposób realizacji celów: tworzenie barwnych ilustracji do testu bajki z wykorzystaniem tangramu matematycznego.
7. Metody i formy ukierunkowane na rozwijanie zdolności : indywidualizacja zajęć , zadaniowa, inspirowanie aktywności twórczej.
8. Grupy zadaniowe:
- Dzieci klas IV – VI przygotują w formie książeczki „tangramowe” ilustracje do wybranego tekstu lub fragmentu tekstu bajki, które to ilustracje opatrzą stosownym podpisem.
Dzieci najmłodsze z grupy „0” ( 6 letnie ) i klas I – III manipulując tanami wykonają ilustrację przedstawiającą dowolne zwierzę, a podczas prezentacji pracy przedstawią głosy wydawane przez nie.
9. Termin realizacji: marzec – czerwiec 2014r.
10. Uczestnicy: uczniowie grupy „0”Odziału Przedszkolnego i klas I –III oraz klas IV-VI Szkoły Podstawowej im. o. Zbigniewa Strzałkowskiego w Zawadzie.
11. Konsultanci: nauczyciele plastyki i muzyki.
12. Osoby wspierające: rodzice dzieci uczestniczących w projekcie.
13. Eksperci: Elżbieta Czas
14. Formy prezentacji efektów pracy dzieci: wystawa prac, prezentacja na stronie internetowej.
15. Ewaluacja: Dzieci klas IV – VI -ankieta ewaluacyjna, dzieci młodsze – BUŹKA
Harmonogram realizacji projektu dla klas IV – VI
Zadanie ( opis zadania )
|
Termin
|
Odpowiedzialni
|
Uwagi
|
1. Dla wszystkich uczniów z indywidualizacją ucznia zdolnego (przygotowanie zadań o różnym stopniu trudności): - uczniowie dostają tekst bajki, np. „Kot w butach”(kształcenie czytania ze zrozumieniem) którą będą ilustrować poprzez tangram (nauka posługiwania się tangramem). – uczniowie sami wybierają treść ulubionej bajki do zilustrowania (indywidualizacja pracy)
|
III 2014r raz w miesiącu
|
nauczycielka matematyki
|
|
2. Przygotowanie tanów – wybranie kolorystyki i wielkości tangramu w zależności od tematyki, jaką wybrał uczeń np. mała rybka, a duży rybak oraz jego indywidualnych możliwości twórczych (wybór tangramów w jednym kolorze lub wielu kolorów). Uczeń dokonuje też wyboru koloru tła, na którym wykonuje ilustrację a następnie rozcina wybrane tangramy na tany (figury geometryczne – 5 trójkątów, 1 kwadrat, 1 równoległobok). W tle towarzyszy uczniom podczas pracy cicha muzyka Mozarta.
|
IV 2014r
|
nauczycielka matematyki
|
|
3-4. tworzenie tangramowej bajeczki wg. możliwości i zdolności ucznia (uwzględniamy ucznia zdolnego matematycznie ale też ucznia ze zdolnościami ogólnymi, a zwłaszcza polonistycznymi). Gr. I Uczeń zdolny matematycznie ale też uzdolniony językowo po skomponowaniu ilustracji tworzy do niej własną bajkę wg własnej inwencji. Gr.II Uczeń zdolny matematycznie przygotowuje zestaw ilustracji tangramowych i podpisuje je wg. możliwości i omawia np. ilość figur geometrycznych , ich rodzaje itp. Gr. III Uczeń o przeciętnych i niższych możliwościach matematycznych ilustruje i krótko podpisuje bajkę ( może też opowiedzieć treść swojej bajki)
|
V-VI 2014r
|
nauczycielka matematyki
|
|
Prezentacja efektów: -wystawa prac (książeczek), -uczniowie chętni prezentują swoje prace (czytają bajkę eksponując przygotowane ilustracje), - najlepsze prace w postaci prezentacji umieszczone zostaną na stronie internetowej szkoły.
|
VI 2014r
|
nauczycielka matematyki
|
|
Ewaluacja: Ankieta obejmuje pytania związane z uczestnictwem dzieci w zajęciach a szczególnie odpowiedzi na pytanie czego nauczyły się w trakcie zajęć (wybierz odpowiedź – L J ).Pytania ewaluacyjne: 1. Jak czułaś/ czułeś się w czasie zajęć? L J 2. Czego nauczyłaś/nauczyłeś się pracując z tangramem? - rozróżniam figury geometryczne L J - planuję i organizuję swoją pracę L J - rozwijałem pamięć i wyobraźnię L J - uczyłem się twórczo rozwiązywać problemy L J
|
VI 2014r
|
nauczycielka matematyki
|
|
Harmonogram realizacji projektu dla grupy „0” i klas I-III ze szczególnym uwzględnieniem sześciolatków
Zadanie ( opis zadania )
|
Termin
|
Odpowiedzialni
|
Uwagi
|
1. Inwencja twórcza – nauka manipulowania plastikowymi tanami (płaskie figury geometryczne- części tangramu)
|
1 tydzień IV
|
n-l oddziału przedszkolnego i n-le edukacji wczesnoszkolnej
|
|
2.Słuchanie bajki np. „Złota rybka” . Rozmowa z dziećmi dotycząca treści. Tworzenie tanów do wybranej części bajki np. ryba, łódka , dom.
|
3 tydzień IV
|
n-l oddziału przedszkolnego i n-le edukacji wczesnoszkolnej
|
|
3.Cwiczenia artykulacyjne z elementami dźwiękonaśladowczymi, przygotowanie tangramów kolorystycznie zgodnych z kolorystyką zwierzęcia (indywidualizacja pracy dziecka). Dzieci zdolne pracują bez wzoru, pozostałe dzieci pracują ze wzorem.
|
1 tydzień V
|
n-l oddziału przedszkolnego i n-le edukacji wczesnoszkolnej
|
|
4.prezentacja filmu przedstawiającego zwierzęta. Indywidualizacja pracy dziecka: na bazie filmu dzieci układają zwierzęta posługując się tanami (doskonalenie umiejętności manipulowania tanami).
|
3 tydzień V
|
n-l oddziału przedszkolnego i n-le edukacji wczesnoszkolnej
|
|
5. Zgadnij, „Jakie to zwierzę” –opis zwierzęcia w formie zagadki
|
1 tydzień VI
|
n-l oddziału przedszkolnego i n-le edukacji wczesnoszkolnej
|
|
6. Pokaz efektów: inwencja twórcza dzieci w formie prezentacji prac – wystawa prac
|
3 tydzień VI
|
|
|
Ewaluacja: Po każdym zajęciu ocena w postaci buziek . Na ostatnim podsumowanie ilości buziek i ocena projektu.
|
|
|
|
ANKIETA EWALUACYJNA DLA UCZNIÓW
Droga Uczennico, drogi Uczniu!
Przeczytaj uważnie pytania związane z twoim uczestnictwem w zajęciach i szczerze na nie odpowiedz. Ankieta jest anonimowa. Szczególnie ważne są odpowiedzi na pytanie czego nauczyłaś / nauczyłeś sie się w trakcie zajęć (wybierz odpowiedź ).
|