LEKCJA KREATORSKA
Scenariusz lekcji języka polskiego w kl. V
Temat: Nie taki smok straszny... – twórczo o herbach
Cel główny: poznanie postaci występujących na herbach
I ZAANGAŻOWANIE
1. Złożenie przez uczniów puzzli z herbami (cel: pobudzenie aktywności uczniów)
2. Odgadnięcie przez uczniów tematu lekcji
3. Zaprezentowanie obrazków przedstawiających herby kilku miast – z wizerunkami gryfa, smoka i syreny
4. Dobranie uczniów w grupy na podstawie układanych wcześniej puzzli – herbów z tą samą postacią
II BADANIE
1. Wyszukanie w grupach informacji na temat danej postaci
2. Przygotowanie prezentacji w formie mapy myśli zawierającej najważniejsze informacje, ilustracje, symbole
III PRZEKSZTAŁCANIE
1. Prezentacja na forum klasy mapy myśli – efektu pracy w grupach
2. Nawiązanie do postaci smoka i tego motywu w kulturze i sztuce
3. Przygotowanie w parach scenki „Oko w oko ze smokiem” – spotkanie smoka z człowiekiem zgodnie z podanymi kryteriami: ciekawe dialogi, pomysłowość, gestykulacje, mimika
IV PREZENTACJA
1. Przedstawienie efektów pracy – odegranie scenek
2. Porównanie sposobów podejścia uczniów do tematu i ocena scenek
V REFLEKSJA
1. Samoocena metodą zdań niedokończonych:
a)Na dzisiejszej lekcji nauczyłem /am się .............................
b)Odgrywając swoją rolę, ...............................................
c) W mojej pracy na lekcji poprawiłbym / abym ............................
2. Zadanie pracy domowej: Naszkicuj herb swojej miejscowości, wymyśl i zapisz legendę związaną z jego powstaniem |