Dnia 4 kwietnia 2013 roku uczniowie w szóstej klasie szkoły podstawowej po raz dwunasty przystąpili do sprawdzianu. Podstawą prawną przeprowadzenia sprawdzianu jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. nr 83, poz. 562, z późn. zm.).
Celem sprawdzianu jest zbadanie, w jakim stopniu uczniowie kończący szóstą klasę szkoły podstawowej opanowali umiejętności opisane w standardach wymagań egzaminacyjnych. Podczas sprawdzianu badano umiejętności:
czytania,
pisania,
rozumowania,
korzystania z informacji,
wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Ocenianie prac odbywało się bez możliwości wynoszenia prac i dokumentacji egzaminacyjnej poza budynek, w którym zorganizowano ośrodek koordynacji oceniania. Nad organizacją i prawidłowym przebiegiem oceniania prac w rejonie OKE w Krakowie czuwał koordynator, którym był etatowy pracownik OKE - kierownik pracowni sprawdzianu.
Rzetelność pracy egzaminatorów w stosowaniu kryteriów oceniania sprawdzali drudzy egzaminatorzy i przewodniczący zespołu egzaminatorów. W wybranych Ośrodkach Koordynacji Oceniania ocenianie było monitorowane przez pracowników WBiA OKE w Krakowie.
Ocenione i zweryfikowane prace przekazane zostały do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie.
Karty odpowiedzi elektronicznie zeskanowano, a otrzymane wyniki połączono z bazą uczniów przystępujących do sprawdzianu. Po przeprowadzeniu weryfikacji danych wydrukowane zostały zaświadczenia o wynikach dla wszystkich uczniów piszących sprawdzian. Przekazane do szkół zaświadczenia zostaną wydane uczniom wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej.